KNVTS | Fysieke lezing: Genomineerden voor de KNVTS SCHIP van het Jaar-prijs 2021

Op deze avond worden er drie presentaties gegeven door de twee ondernemingen die met hun inzending(en) genomineerd zijn voor de meest prestigieuze maritieme prijs van Nederland: de KNVTS Schip van het Jaar-prijs 2021

  • Damen Shipyards met Bryggen, de eerste volledig elektrische passagiersferry uit een serie van zeven voor de binnenstad van Kopenhagen. Deze schepen, volledig ontwikkeld door Damen en haar Nederlandse industriepartners kenmerken zich door het automatische snel-laad en afmeersysteem waardoor het schip elk uur binnen 7 minuten haar verbruikte energie kan bijladen. Door de toepassing van het snel-laad systeem, kon de capaciteit van het batterijpakket geminimaliseerd worden wat leidt tot een economisch aantrekkelijke operatie.

 

007cec71-83fb-ced0-de4e-0572bc0c9198.jpg

Damen Shipyards met Bryggen

 

 

 

  • Holland Shipyards heeft met de Düsternbrook voor Kiel haar eerste, volledig elektrische, ferry geleverd. De boot is revolutionair door haar eenvoud; ze verbruikt slechts 40% (!) van de energie die haar voorganger op hetzelfde traject verbruikte. Hoewel veel elektrische schepen vaak een noodstroomgenerator hebben is hier echt gekozen voor puur elektrisch; dus geen hybride, geen dubbele systemen of dure back-up generatoren, dit resulteert in een simpele boot en daardoor bijzonder eenvoudig te bouwen. Door de vanaf de brug bedienbare, speciaal ontworpen, afmeervoorziening is ze ook bedoeld om door 1 man gevaren te worden.
    De Düsternbrook is compleet in Nederland bedacht, ontworpen en gebouwd door Nederlandse bedrijven. Vanwege het succes van dit schip is de werf inmiddels een zusterschip aan het bouwen voor dezelfde klant.
     

 

7d41963f-f0c9-b161-ec73-961ae3227d3b.jpg

Holland Shipyards met de Düsternbrook 

 

 

 

  • Daarnaast heeft Holland Shipyards met de NZK 100 een geheel eigentijdse elektrische vervanger geleverd voor de oude dieselponten op het Noordzeekanaal. Letterlijk onder de rook van Tata steel een mooie bijdrage voor het verminderen van uitstoot! Naast de elektrische aandrijving op accu’s is zeker de laadinfrastructuur uniek te noemen; iedere 20 minuten worden de accu’s 2 minuten bijgeladen; en dat 24 uur per dag oftewel ongeveer 27.000 x per jaar! Om dit mogelijk te maken dienst er volautomatisch aan- en afgekoppeld te worden en hiervoor dienden de systemen van: (1) de netbeheerder, (2) het waltrafostation, (3) het laadsysteem (4) het boordsysteem en (5) het wifi communicatiesysteem goed op elkaar afgestemd te worden. Omdat het laden met stromen van meer dan 2000 KVA plaats kan vinden is ook de veiligheid een belangrijke randvoorwaarde en wordt het tevens duidelijk dat we wat “stroom” betreft hier over andere grootheden praten dan bij een normale stekkerverbinding van toepassing zijn!
    De NZK pont 100 is de eerste uit een serie van 6 identieke boten en compleet in Nederland bedacht, ontworpen en gebouwd.

 

57b777c2-855d-48f4-94e9-4d863e932af5.jpg

Holland Shipyards met de NZK 100 

 

De inzenders vertellen waarom zij in aanmerking willen komen voor deze prijs en u, als bezoeker, kan door middel van het stellen van vragen in de keuken kijken bij de producenten.

Koffie staat klaar om 19:15 uur
Start lezing: 19:30 uur
Adres van de locatie: Willem Buytewechstraat 45, Rotterdam
Gratis te parkeren rondom de locatie vanaf 18:00 uur
Ook makkelijk te bereiken met de metro ABC metrostation Coolhaven en tram 8 halte Pieter de Hoochweg.

Wilt u vooraf een hapje eten, dan heeft de Machinist een mooie kaart en daghappen beschikbaar. Meer informatie en reserveren: https://www.demachinist.nl/nl/home
 

Meldt u aan vandaag nog aan via de onderstaande knop.

 

Aanmelden